Leidinggevenden geven te weinig complimenten
De kracht van dankjewel!
Iedereen kan het. Het is krachtig. Het kost geen geld én het levert veel op. Je kunt er bijna niet de mist mee in gaan. Succes gegarandeerd. Het draagt bij aan de motivatie en het werkgeluk van jouw medewerkers. En toch wordt het te weinig toegepast binnen organisaties. Uit onderzoek blijkt dat bijna een derde van de medewerkers vindt dat ze te weinig wordt gecomplimenteerd.
Bedrijven worden succesvol door de mensen die er werken. Iedere project of strategie heeft betrokken en gemotiveerde medewerkers nodig. Jouw medewerkers en collega’s zijn emotionele mensen. Ze willen ook op emotioneel niveau gevoed worden. Hier is het compliment een zeer krachtig middel. Toon je betrokkenheid en spreek je waardering uit. Maar alleen als je het meent. Als het niet oprecht is, is het geen compliment.
Van een opdrachtgever ontving ik een kort bedankbriefje, met een mooie fles wijn in het bijgevoegde pakketje. Het briefje zorgde voor een glimlach van oor tot oor: De kracht van ‘dankjewel’. In drie zinnen word ik drie keer bedankt. Belonen in woorden is zeer effectief en krachtig.
Nederlandse werknemer krijgt nauwelijks complimenten
Uit recent onderzoek van Tempo-Team blijkt dat dertig procent van de werknemers vindt dat ze te weinig complimenten krijgt van hun werkgever. Ben jij die manager, leidinggevende, die het woord dankjewel vaak vergeet of nalaat, maar wel voorop loopt met commentaar als er een keer iets niet naar wens verloopt? In de waan van de dag is het vaak zo makkelijk om de dingen die goed gaan als iets vanzelfsprekends te beschouwen. Realiseer je dat wanneer jij je medewerkers niet op emotioneel niveau waardeert, je veel minder draagvlak hebt. Het zal moeilijker voor je worden om je mensen mee te krijgen in veranderingsprocessen.
Als je alleen maar kritiek geeft, creëer je een cultuur waar medewerkers gaan voldoen aan wat je wilt en niet aan wat nodig is voor de organisatie. Zelfs je beste mensen raken gedemotiveerd en deze kunnen in de huidige krappe arbeidsmarkt hun werkgeluk elders zoeken. Je eindigt met een groep ja-knikkers. Dus stap over je schaduw en je ego heen en begin met het waarderen wat goed gaat!
Waarom je als leidinggevende vaker een compliment moet geven
Erkenning en waardering zijn de belangrijkste waardes voor het ervaren van geluk. Complimenten dragen bij aan een beter gevoel, een betere gezondheid, minder stress en meer werkplezier. Als jouw medewerkers geluk ervaren in hun werk, is de drive om een andere baan te zoeken een stuk kleiner. In een krappe arbeidsmarkt kan een leidinggevende het zich niet permitteren om goed functionerende medewerkers niet te complimenteren.
Het tonen van waardering leidt tot meer motivatie, een fijnere samenwerking en daarmee betere resultaten. Het zorgt voor een beter werkrelatie en daarmee is een compliment een onderschat managementinstrument!
Maar let op: iemand die al enorm goed is in een taak raakt vaak meer gemotiveerd door opbouwende feedback dan een compliment. Anders is het voor een medewerker die een nieuwe taak heeft. Dan werkt bevestiging dat de medewerker goed werk verricht juist motiverend. Ook de balans is van belang. Deel je alleen maar complimenten uit? Dan worden ze als minder geloofwaardig ervaren en zijn ze dus ook niet meer effectief.
Hoe kan een compliment in woorden eruit zien?
- Dankjewel!
- Dit is mede te danken aan jouw inzet
- Goed gedaan!
- Geweldig, wat ben je goed!
- Je hebt me enorm geholpen
- Je hebt vandaag weer goed werk geleverd
- Wat een mooie oplossing heb je bedacht
- Ik waardeer je enorm
- Fantastisch. Hoe heb je dat gedaan?
- …. (verzin je eigen variant)
Hoe maak je een compliment?
Nu het duidelijk is geworden hoe belangrijk complimenten zijn binnen een succesvolle bedrijfscultuur vraag je je natuurlijk af hoe je een compliment het beste kunt geven.
1. Spreek het uit
Ontwikkel oog voor de dingen die goed gaan en complimenteer je collega’s en medewerkers daarmee. Maak een compliment persoonlijk, het zorgt ervoor dat de ontvanger zich gewaardeerd en gezien voelt. Ook het uitspreken van vertrouwen is een waardevol compliment. Of spreek bij een ontmoeting uit dat het fijn is om de ander te zien. Belangrijk is dat je compliment als geloofwaardig, waardevol en oprecht wordt ervaren. Het is bijvoorbeeld waardevoller als je compliment te maken heeft met iets wat de ontvanger zelf ook belangrijk vindt.
In februari was ik met mijn klimmaat Cas van de Gevel aan het rotsklimmen in Spanje. We hadden een lange periode niet meer samen geklommen. Ik was een tijd uit running en heb hard getraind om weer in vorm te komen. De route die we hadden uitgekozen was zo’n 200 meter hoog en verticaal. Ik twijfelde een beetje of ik fit genoeg was voor deze rotsroute. Aan het eind van de dag bereikten we de top. Cas stak met een grote grijns zijn hand naar mij uit en zei: “Gefeliciteerd gozer, het ging erg goed. Dat er nog veel mooie beklimmingen volgen”. Een ferme handdruk volgde. Ik voelde een kleine brok in mijn keel die ik vakkundig wegslikte. Dat is de kracht van een oprecht compliment. Zijn woorden raakten me emotioneel. En motiveren me enorm om in Nederland hard te blijven trainen.
2. Andere vormen van waardering
Hoe voorspelbaarder, des te minder effect je compliment sorteert. Daarom zijn variatie en creativiteit waarmee je je waardering uit belangrijk. Die waardering hoeft niet altijd in een uitgesproken compliment. De vorm van waardering die je geeft match je bij de persoonlijkheid van de ontvanger. Een oprechte glimlach hoef je niet verder uit te leggen. Denk ook eens aan een kaartje, een klein cadeautje of een traktatie. Benoem waarom je medewerker dit cadeau krijgt. Daarbij gaat het vooral om de intentie en deze wordt versterkt als het cadeautje past bij de persoon en bij het compliment dat je wilt geven.
3. Tijd en aandacht
Aandacht voelt ook als waardering. Écht luisteren, zonder je aandacht met één oog te verschuiven naar dat appje of mailtje dat ondertussen binnenkomt. Een open en geïnteresseerde lichaamshouding is daarbij belangrijk. Wat echt killing is voor het vertrouwen is efficiency in het contact met mensen. Maak regelmatig tijd voor aandacht en een praatje met je medewerkers. Het zorgt ervoor dat dat ze zich gezien en gewaardeerd voelen. We realiseren het ons vaak niet, maar iemand om raad vragen of in vertrouwen nemen over een heikele kwestie is ook een verkapte vorm van een compliment.
Als je bij het compliment ook gerichte vragen stelt over het proces, dan toon je naast het compliment ook aandacht voor de persoon en zijn werk. De ruimte die de persoon krijgt om daar enthousiast over te vertellen maakt onderdeel uit van je compliment. Het maakt het compliment waardevoller, er is oprechte aandacht.
Wanneer gaf je voor het laatst een compliment?
Complimenten uitdelen is een fijne gewoonte. Je hoeft geen brief te sturen om je blijk van waardering over te brengen. Pak de telefoon, geef een schouderklopje, stuur een e-mail, appje of geef een ferme handdruk. Zeg het in je eigen woorden (“Goed gedaan, top!”). Er zijn honderden manieren om het over te brengen.
‘Dankjewel’
Ik beëindig deze blog met een kleine opdracht: Geef vandaag een compliment. Hoe je dat doet maakt niet uit. Zolang de ontvanger, je medewerker of collega duidelijk weet: ik word gewaardeerd. Geef iemand dat verdiende schouderklopje en zeg: “Dankjewel, top gedaan” – “Ik waardeer je” – “Het was een succes en dit was mede te danken aan jouw inzet”.
Wil je ook meer inspiratie over het investeren in de relatie met je medewerkers? Boek Melvin als spreker en neem nu contact op. We plannen vrijblijvend een online kennismaking.