Inspirerend leiderschap. Hoe verleg je de focus van winst naar waarde?

Inspirerend leiderschap

Om een winstgevende onderneming te bouwen is meer nodig dan de focus op winst. Bedrijven die focussen op het nastreven van hun waarden presteren bijna acht keer beter beter dan bedrijven die focussen op winst, aldus Built to last van Jim Collins en Jerry Porras. De beste strategie om op de lange termijn succesvol te zijn en te blijven is vasthouden aan je kernwaarden. Maar wat zijn die kernwaarden waard als topsalarissen stijgen terwijl duizenden mensen worden ontslagen? De waarden van het bedrijf moeten voelbaar zijn in iedere laag van de organisatie. Ga daar maar aan staan.

Integriteit moet je voelen? Dus geen blasé statements in de media, op websites, in interviews en in jaarverslagen. Oké, leuk, maar hoe verleg je de focus van winst naar waarde?

Van winst naar waarde

De focus op waardecreatie dient bij jou als leider en manager te beginnen. Zou je je mensen inspireren door jouw salaris te verhogen terwijl er duizenden mensen worden ontslagen? Het is niet makkelijk om een inspirerend leider te zijn. De eerste stap kan zijn: beantwoord voor jezelf de volgende vragen over waar jouw verantwoordelijkheden liggen. Beantwoord de vragen zo eerlijk mogelijk. Dat is misschien niet voor iedere vraag makkelijk, maar geeft je veel inzicht. Toets beslissingen die je neemt aan deze kernwaarden. Dit helpt je om de focus te verleggen naar je waarden bij het nemen van belangrijke beslissingen.

Leiderschap: wat zijn jouw waarden en die van je organisatie?

Spreker Melvin Redeker. Samen op de top van de Mont Blanc de Cheilon, Zwitserland

Ga je voor je eigen succes of voor het teamsucces?
Met Cas en Mike (die de foto maakte) op de top van de Mont Blanc de Cheilon in Zwitserland.

  • In welke mate voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van je werknemers?
  • In welke mate voel je je verantwoordelijk voor mensen die werken in de bedrijfskolom en de keten van toeleveranciers?
  • In welke mate voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van klanten die je product of dienst gebruiken?
  • In welke mate voel je je verantwoordelijk voor de impact op het milieu van jouw product?
  • Is het acceptabel om winst te maken op producten of diensten die slecht zijn voor het milieu?
  • Is het acceptabel om winst te maken op producten die bijdragen aan een schoner milieu en een betere maatschappij?
  • Is het acceptabel om je salaris te verhogen terwijl duizenden mensen in jouw sector hun baan verliezen?
  • In welke mate kun je beinvloeden wie jouw aandeelhouders zijn?
  • Hoe creeër je ‘shareholers value’ op de lange termijn en waar bestaat die uit?
  • In welke mate draag je verantwoordelijkheid voor de continuïteit van de onderneming/organisatie?
  • Hoe kunnen we ieder in de organisatie zover krijgen om ‘het goede’ te doen?: waarde creëren op de lange termijn. Wat moet er veranderen om dit te realiseren?

Meer inspiratie: Built to last – Collins, Porras

Categorie: