Waarom een online event beter kan zijn dan een live event
Organisaties die hun eerste online event hosten of eerste online spreker uitnodigen zijn vaak huiverig. Normaal gesproken komen de klanten of medewerkers bijeen op een fysieke eventlocatie. Ze zijn bezorgd over de technologie van een online event (daar komt best wat bij kijken), de impact, het gemis van face-to-face contact en of ze hun deelnemers wel lang genoeg betrokken kunnen houden.
Inmiddels heb ik aan veel mooie online events, webinars en presentaties meegewerkt. De reacties tijdens het evenement in de chat en naar de opdrachtgevers toe zijn enthousiast en hartverwarmend. Mensen zijn verrast dat ze ook vanachter hun scherm een uur lang geboeid zitten te luisteren! Daarom wil ik stellen: Het wordt tijd dat we het idee loslaten dat een online presentatie of een online event minder is dan een live evenement.
Kritisch kijken naar inhoud
Voor een online event word je gedwongen nog kritischer te kijken naar de content die je wilt brengen. En minstens zo belangrijk: de manier waarop je het brengt. Storytelling is nog belangrijker. Zorg dat de content van de sprekers levendig is en maak gebruik van de voordelen die online presentaties bieden.
Sprekers die aan een tafel achter hun laptop gaan zitten en hun verhaal streamen, missen de extra mogelijkheden van een webinar. En dat is wat je visueel allemaal kunt doen. Daarmee hou je het levendig en dynamisch. De content moet natuurlijk overeind staan als een huis. Maar daarnaast biedt een presentatie vanuit een studio veel meer mogelijkheden om overtuigend met beeldmateriaal te werken. Mits op de juiste manier ingezet zijn dit mogelijkheden die op een podium niet haalbaar zijn.
Professionele green screen studio
Eén van mijn klanten organiseert jaarlijks een event. Door corona werd het hun eerste online event, waar ik ook een presentatie mocht verzorgen. Aan het einde van de dag waren de reacties op de gevraagde feedback opvallend: overweldigend positief. ‘Volgend jaar weer online’ – ‘Niet meer in de file, heerlijk. Online is net zo goed’- ‘Prachtig event, volgend jaar weer zo’. Deze klant had in zijn online event ook netwerkmogelijkheden gecreëerd. Technisch is het allemaal mogelijk.
Om die reden hebben wij onze eigen green screen studio gebouwd. Presenteren vanuit een green screen studio is als presenteren vanuit een mini-Holywood-studio. Ik heb de ruimte om heen en weer te lopen en vanuit de expeditiefoto’s en video’s te presenteren. Klanten ervaren dit als een dynamische presentatie. Daardoor is het makkelijker om de aandacht vast te houden. In de verhalen van mijn avonturen liggen lessen besloten, die ik vanuit de studio zeker zo goed kan brengen als op een podium tijdens live publiek. Het is anders, maar zeker niet minder.
Voordelen van online events
Het grote voordeel van een online event is dat je meer medewerkers of klanten kunt uitnodigen dan ooit. De genodigden hoeven niet in de file te staan van of naar de event locatie. Als je internationaal werkt, voorkom je hotel- en vliegkosten om jouw mensen bij elkaar te brengen.
Ook als je wilt bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, dan is dat een sterk argument voor een online event. Het aantal reisbewegingen kan zo gereduceerd worden en daarmee reduceren we onze CO2-uitstoot.
Een online event kan beter zijn dan een fysiek evenement
Inmiddels heb ik het format van mijn online presentaties doorontwikkeld en durf ik te stellen dat mijn online presentatie niet onderdoet voor een fysieke presentatie. Helaas merk ik dat veel klanten er nog vanuit gaan dat een online presentatie tweede keus is en dat de voorkeur uitgaat naar een fysiek event.
Daarom de volgende tip. Als je een online event gaat organiseren neem je dan het volgende voor:
Een online event kan beter zijn dan een live event.
Een event volgens een afwijkend format is niet een minder goed event.
Na Coronatijd sta ik vanzelfsprekend weer graag op het podium. Maar één ding is voor mezelf heel duidelijk geworden: ook na Corona blijf ik online presentaties aanbieden. Ik ben ervan overtuigd dat het format niet onder doet en voor een groep klanten zelfs vele voordelen oplevert.
– Melvin –
No more boring webinars!
Graag denk ik met je mee om van je virtuele event of webinar een succes te maken. Bel 0622027021 of mail melvin@inspiratiespreker.nl