Ga naar de inhoud
  • Spreker
    • Verandering
    • Veerkracht
    • Vertrouwen
    • Samenwerken
    • Vitaliteit
    • High Performance
    • Veiligheid
    • Spreker Webinar
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Expedities
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Spreker
    • Verandering
    • Veerkracht
    • Vertrouwen
    • Samenwerken
    • Vitaliteit
    • High Performance
    • Veiligheid
    • Spreker Webinar
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Expedities
  • In de media
  • Blog
  • Contact
Logo Melvin Redeker

De moderne expeditieleider

Modern leiderschap: ben jij eigenaar van alle fouten in jouw organisatie?

Een dominant ego is destructief voor resultaten en teamwork

In welke mate heb jij controle over je ego? Een dominant ego is destructief voor het team. Het kan een expeditieteam ontregelen. Een voedingsbodem vormen voor een angstcultuur. In de Himalaya of op zee tijdens een duikexpeditie is een leider met een te groot ego een risicofactor. In een organisatie is dat niet anders. Hoe maak je jezelf als leider dienstbaar? Zet je ego in de diepvries. Je kunt pas leren van je fouten als je toegeeft eigenaar te zijn van je fout.

Als je eigenaar bent van het probleem, dan ben je ook eigenaar van de oplossing

Eigenaarschap tijdens een klimtocht

Tijdens een tweedaagse klimtocht in het Zwitserse Berner Oberland kwamen wij in een storm terecht. Het weer sloeg onverwacht om. Wij waren bezig met de beklimming van een 1000 meter hoge rotspijler op de ScheideggWetterhorn. We improviseerden een bivak op een smalle richel en zaten het slechte weer uit. In de regen. Tien centimeter naast me keek ik in de 500 meter diepe zuigende afgrond. De storm was niet aangekondigd in het weerbericht. Na een slecht bivak volbrachten we een dag later de klimtocht. Achteraf hadden we het weerbericht de schuld kunnen geven. In plaats daarvan stelden wij ons de vraag: hebben wij het weerbericht juist geïnterpreteerd? Waren we goed genoeg voorbereid op deze tocht en de weersomstandigheden?

Tijdens onze klimtocht op de ScheideggWetterhorn, vlak voor het noodweer uitbrak © Melvin Redeker

Tijdens onze klimtocht op de ScheideggWetterhorn, vlak voor het noodweer uitbrak 

Wat maakt iemand ongeschikt als expeditieleider?

Vaak heeft het niets te maken met conditie of fysieke kracht. Ook niet met specifieke competenties die je nodig hebt. Je hoeft als expeditieleider ook niet de beste te zijn in alles. Waar het vaak mis gaat met een expeditieleider is dat hij/zij niet genoeg eigenaarschap toont. Nederig zijn, het accepteren van jouw verantwoordelijkheid als dingen mis gaan. Accepteer dat er betere manieren zijn om dingen te doen.

Afschuiven of eigenaarschap tonen?

Bergbeklimmers krijgen in hun klimloopbaan altijd wel een keer te maken met hoogteziekte. Hoogteziekte voorkomen is nauwelijks trainbaar. Het enige dat werkt is een goed acclimatisatieschema. Duikers zijn vatbaar voor decompressieziekte. De kans op decompressieziekte kun je verkleinen door nauwgezet de veiligheidsprotocollen te volgen die horen bij de diepte van je duik. Recent las ik een verhaal over een duiker die decompressieziekte had gekregen. Zijn duikteam zei: ‘het is een onterechte decompressieziekte’. Daarmee bedoelen ze dat hij zich keurig aan de veiligheidsprotocollen had gehouden en eigenlijk geen decompressieziekte had moeten krijgen. Dit is een perfect voorbeeld waar de duikers geen eigenaarschap tonen. Hoogteziekte en decompressieziekte zijn altijd terecht! Als je het hebt, heb je je eigen grenzen overschreden. Je was niet goed voorbereid en hebt een fout gemaakt.

Wanneer heb je een te groot ego?

Een expeditieleider kan het zich niet permitteren om navel te staren. Als je jezelf niet snel kunt aanpassen, als je niet kunt veranderen, faal je als leider. Je ego wordt te groot als:

  • je niet tegen opbouwende kritiek kunt
  • je stelt je niet open voor veranderingen omdat je denkt dat jouw manier de beste is
  • als er fouten worden gemaakt toon je geen eigenaarschap

Bergbeklimmer Andreas Amons in een sneeuwstorm. Foto © Melvin Redeker

Bergbeklimmer Andreas Amons in een sneeuwstorm

Wie een te groot ego heeft wijst vaak naar beneden of naar boven in de hiërarchie

‘Mijn medewerkers hebben dit niet op de juiste manier uitgevoerd’ of  ‘Het management geeft me niet de ondersteuning die ik nodig heb’

Als moderne expeditieleider ben je altijd eigenaar van alle fouten die worden gemaakt en alle dingen die mis gaan.

Als mijn team niet functioneert zoals ik dat wil, dan betekent dat:

  • ik heb ze niet de juiste instructies gegeven
  • ik heb ze niet de juiste begeleiding of training gegeven
  • ik heb ze niet goed genoeg duidelijk gemaakt wat het doel is

Dat is allemaal mijn verantwoordelijkheid en mijn fout. Wie niet genoeg back-up krijgt van zijn management team, kan zichzelf afvragen:

  • heb ik goed genoeg uitgelegd wat ik nodig heb?
  • heb ik goed genoeg voor het voetlicht gebracht wat het belang is?
  • heb ik genoeg gedaan om hun beslissing om ons support te geven te beïnvloeden?

Als expeditieleider heeft het geen enkele zin om de schuld van fouten of problemen te zoeken in externe factoren. Noch de slechte condities op zee of op de berg. Noch de fouten die door anderen worden gemaakt. Ik kan mezelf wel de vraag stellen: was ik goed genoeg voorbereid? Heb ik voor de meest effectieve strategie gekozen? Heb ik de juiste instructies gegeven? Als ik eigenaar ben van het probleem, dan ben ik ook eigenaar van de oplossing. Nederigheid is een belangrijke eigenschap van een moderne leider.

Melvin

 


Meer informatie?

Vind je dit een interessante blog of heeft het artikel jou geïnspireerd? Melvin geeft interactieve presentaties over samenwerken, vertrouwen, veranderen en leiderschap. Deze sessies zijn bij uitstek geschikt voor jaar- of klantbijeenkomsten, congressen, interne meetings of strategische sessies. Heb je interesse in een inspirerende en interactieve lezing of workshop, neem dan contact op via het aanvraagformulier of mail melvin@inspiratiespreker.nl


 

Contact gegevens

06 22027021

melvin@inspiratiespreker.nl

Deel op social media

Inhoudsopgave

Wellicht ook interessant

High Performance in het bedrijfsleven - Spreker Melvin Redeker op de Eiger

De 8 kenmerken van High Performance op de berg en op kantoor

Crew resource management in actie. Een goed functionerend team van bergbeklimmers beschikt over alle niet-technische vaardigheden die nodig zijn voor goed teamwork volgens CRM.

Beter samenwerken onder druk: Zo werkt Crew resource Management (CRM)

De waarde van ongemak. Discomfort maakt ons veerkrachtiger.

De waarde van ongemak: waarom discomfort ons veerkrachtiger maakt

Spreker Melvin Redeker over het compliment geven

De kracht van het compliment

Himal;aya expedities. Spreker en bergbeklimmer Melvin Redeker

Interview: Bergbeklimmer Melvin Redeker gaat voor de onbekende route

Melvin als spreker boeken?

Sparren en een ‘digitale’ kop koffie drinken? Neem hier contact op.

Contact
Beeldmerk Melvin Redeker

Melvin Redeker

Melvin Redeker is bergbeklimmer en spreker met als motto anders denken, meer durven en bewuster doen. Uit zijn ervaringen destilleert Melvin waardevolle inzichten over succesvol samenwerken, verandering, veerkracht en vertrouwen. Zijn doorleefde inzichten zijn beproefd tijdens extreme expedities en goed toepasbaar in organisaties die voor grote uitdagingen staan.

Contact

Zevenmorgen 14
4031 MS Ingen

melvin@inspiratiespreker.nl
06 22027021

Veel gevraagde presentaties

  • Samenwerken
  • Verandering
  • Vertrouwen
  • Veerkracht
  • Veiligheid
  • Vitaliteit
  • High Performance
  • Samenwerken
  • Verandering
  • Vertrouwen
  • Veerkracht
  • Veiligheid
  • Vitaliteit
  • High Performance

Ga direct naar

  • Spreker
  • Webinars
  • Webinar Studio
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Video’s
  • Gastspreker
  • Spreker
  • Webinars
  • Webinar Studio
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Video’s
  • Gastspreker

Copyright © 2025 Melvin Redeker

Webdesign Swipe Media

Privacy verklaring |

Sitemap

Linkedin-in Youtube Instagram
Melvin Redeker | Bergbeklimmer en Inspirerende Spreker
Fijn dat je er bent!

Welkom op mijn website. Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden en voor statistieken en marketing. 

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf Instellen
{title} {title} {title}
Logo Melvin Redeker
  • Spreker
    • Verandering
    • Veerkracht
    • Vertrouwen
    • Samenwerken
    • Vitaliteit
    • High Performance
    • Veiligheid
    • Spreker Webinar
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Expedities
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Spreker
    • Verandering
    • Veerkracht
    • Vertrouwen
    • Samenwerken
    • Vitaliteit
    • High Performance
    • Veiligheid
    • Spreker Webinar
  • Over Melvin
  • Referenties
  • Expedities
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Neem
contact op

Bel: 06 220 270 21
of mail: melvin@inspiratiespreker.nl

Contact us

Call: +316 220 270 21
or mail: melvin@melvinredeker.com

Neem contact op